Als je als bedrijf producten verkoopt, moet je goed duidelijk maken aan de consument wat je precies aanbiedt. Allereerst moet je ervoor zorgen dat de klanten naar de winkel toe komen om iets aan te schaffen. Dit kun je bereiken door het maken van reclame. Je kunt bijvoorbeeld flyers en folders verspreiden of advertenties plaatsen in kranten en tijdschriften. Ook kun je reclameboodschappen uitzenden op radio en televisie. Als de klant naar de winkel toe is gekomen, is het echter nog een hele opgave om ervoor te zorgen dat ze producten gaan kopen. Om ervoor te zorgen dat de klant iets koopt, moeten de producten er aantrekkelijk uitzien en moet er duidelijk op de verpakking vermeld worden wat er precies in zit. Dit is niet altijd even gemakkelijk en bedrijven steken doorgaans dan ook een flink deel van het budget voor de marketing in de verpakking van de producten. Een product waar niet duidelijk op staat wat er in de verpakking zit en dat er niet aantrekkelijk uitziet, wordt meestal niet goed verkocht. Etiketten zijn daarom een belangrijk onderdeel van de verpakking van veel producten. Etiketten bestaan in vele soorten en maten en zijn vaak te vinden op verpakkingen van voedingsmiddelen. Een fles frisdrank bevat bijvoorbeeld vaak meerdere etiketten. Niet ieder etiket heeft echter dezelfde functie. Een etiket kan belangrijke informatie bevatten over de inhoud van het product, bijvoorbeeld over ingrediënten of allergie-informatie, maar kan ook als functie hebben het product er aantrekkelijk te laten uitzien. Een fles frisdrank bevat bijvoorbeeld een etiket met vermelding van de inhoud, zoals ‘cola’, en een merknaam. Hier wordt vaak een afbeelding bij geplaatst van een glas met cola, dat er aantrekkelijk uitziet waardoor de consument het graag wil kopen. Op de andere kant van de fles bevindt zich vaak een etiket met informatie over de productie van de frisdrank. Hier vind je bijvoorbeeld de ingrediënten en informatie over de hoeveelheid suikers en andere voedingsstoffen die het product bevat.

Verschillende soorten etiketten

Etiketten zijn niet zomaar plaatjes die op een product geplakt worden om te laten weten wat er precies in de verpakking zit. Een etiket moet tegenwoordig aan heel wat eisen voldoen. Zo moet er bijvoorbeeld uitgebreid beschreven zijn wat voor conserveringsmiddelen, verdikkingsmiddelen en kleurstoffen er bij de productie gebruikt zijn en welke E-nummers er in zitten. Ook moet er informatie over eventuele allergieën vermeld worden op het etiket. Daarnaast is het gebruikelijk dat de hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen zoals suiker, vet en koolhydraten op de verpakking vermeld worden. Er wordt dan vaak vermeld hoeveel procenten van een voedingsstof een bepaalde hoeveelheid van het product, bijvoorbeeld 100 gram, bevat in verhouding met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid die van deze stof wordt ingenomen. Etiketten hebben dus meerdere functies, waar op verschillende manieren gebruik van gemaakt kan worden. Niet ieder product heeft echter al deze functies nodig. Een verpakking met appels ziet er op zichzelf al aantrekkelijk uit, waardoor het weinig zin heeft hier een etiket overheen te plakken met een afbeelding van mooie appels. Een etiket met informatie over de herkomst van het product volstaat in dit geval. Een blik tomatensoep ziet er echter aan de buitenkant niet erg aantrekkelijk uit, waardoor het loont om een afbeelding van de ingrediënten op de voorkant te zetten. Vaak worden op de etiketten van zulke producten afbeeldingen van mooie, glimmende tomaten gezet. Zou je de verpakking doorzichtig maken, dan zou je zien dat de inhoud een rode substantie met kleine stukjes is, waar geen mooie glimmende tomaat in te vinden is. De etiketten maken in dit geval het product aantrekkelijker voor de consument, waardoor het eerder wordt gekocht.

Een etiket laten maken voor een product

Als je een product wilt verkopen, zijn de etiketten dus erg belangrijk. Het is echter afhankelijk van het product, wat voor soort etiketten je het beste kunt kiezen. Omdat er heel veel verschillende mogelijkheden zijn, is er altijd wel een etiket te vinden dat perfect past bij jouw product. Als je etiketten wilt laten maken, kun je eens kijken op de website www.altrif.nl. Het bedrijf Altrif Label verkoopt etiketten in heel veel verschillende soorten en maten. Op de site vind je een duidelijk overzicht van alle verschillende mogelijkheden. Een greep uit het assortiment:

  • Banderollen
  • Blanco etiketten
  • Booklet etiket
  • Coupons
  • Destructible etiket
  • Doypacks
  • Duo-labels
  • Flowpacks
  • Handvatetiketten
  • Keuringsetiketten
  • Nekhangeretiketten
  • Printlinten
  • Sachets
  • Tagetiketten
  • Wineglassetiketten

Zoals je kunt zien zijn er heel wat mogelijkheden om het perfecte etiket voor jouw product te vinden. Wil je bijvoorbeeld het product goed laten zien en de aandacht op de inhoud van de verpakking vestigen, maar wel informatie geven? Dan kies je bijvoorbeeld voor een Wineglassetiket. Dit etiket heeft de vorm van een wijnglas en vind je vaak aan verpakkingen van zakken sinaasappels. Sinaasappels worden vaak verkocht in een net, waardoor het product zelf goed te zien is. Aan het net kan een etiket worden bevestigd met informatie over de herkomst van het product, de inhoud van de verpakking en het merk van het product. Daarnaast zijn de etiketten erg stevig, omdat de zakken vaak worden opgetild aan het etiket. Deze soort etiket is enkel een voorbeeld van een van de vele soorten etiketten die je kunt laten maken bij Altrif Label. Op de website, www.altrif.nl vind je meer informatie over dit etiket en alle andere soorten etiketten die je hier kunt laten maken.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn