Reclame maken is belangrijk voor ieder bedrijf. Door het maken van reclame ben je namelijk beter te vinden en weten potentiële klanten wat je aanbiedt. Reclame maken kan op heel veel verschillende manieren. Toen het internet nog niet bestond, werd dit veel gedaan door flyers en folders te verspreiden onder potentiële klanten en door het uitzenden van reclameboodschappen op televisie en de radio. Dit waren toen de media waarmee je in contact kon komen met de consument. Ook was het voor de meeste bedrijven, vooral de bedrijven die een winkelpand hadden waar de klanten konden komen om te kijken wat er precies te koop was, belangrijk om op een goede locatie te zitten. Een goede locatie is een locatie waar je centraal zit tussen andere bedrijven en waar dus veel mensen komen. Ook was het van groot belang dat je goed zichtbaar was en er dus veel mensen je naam te zien kregen. Tegenwoordig werkt dit anders. Steeds meer aankopen worden via het internet gedaan en steeds meer bedrijven spelen hier dan ook goed op in. Een goede locatie is daarom steeds minder belangrijk: het gaat eigenlijk alleen maar om je locatie op het internet. Gelukkig is iedere website in principe even goed bereikbaar op het internet: door het invoeren van een adres in een internetbrowser kun je overal komen. Maar niet iedere klant weet het exacte adres van alle bedrijven die het product waar ze naar op zoek zijn aanbieden. Daarom maken de meeste consumenten gebruik van een zoekmachine om hun aankopen te doen. Door het zoeken naar een product in een zoekmachine krijgen ze direct een overzicht van de verschillende websites waar ze dit product kunnen aanschaffen.

Slim gebruik maken van linkbuilding

Wat eigenlijk tegenwoordig het belangrijkste is, is niet de vindbaarheid in de ruimte maar de online vindbaarheid. Als consumenten die op zoek zijn naar iets dat jij aanbiedt eerder op jouw site terechtkomen dan op de site van de concurrent, heb je het doel bereikt: je hebt ervoor gezorgd dat je goed te vinden bent op internet en daardoor verkoop je meer producten. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je website beter te vinden is in een zoekmachine zoals Google. Een van deze manieren is linkbuilding. Linkbuilding is, kort gezegd, het bouwen van links naar je site toe. Met linkbuilding zorg je ervoor dat zoekmachines jouw site als beter, betrouwbaarder en relevanter waarderen dan andere, soortgelijke websites. Linkbuilding kan op verschillende manieren worden aangepakt, maar het draait eigenlijk allemaal om het plaatsen van links naar jouw website op externe websites. Hoe meer andere sites verwijzen naar jouw website, hoe hoger je waardering in een zoekmachine zal zijn. Door het gebruik van linkbuilding zorg je ervoor dat je de concurrentie voor blijft en jouw website meer klanten trekt dan andere. Linkbuilding is echter een ingewikkeld proces en het is bovendien aan veel regels verbonden. Google heeft een aantal strenge regels opgesteld met betrekking tot het aantal links dat op een bepaalde site geplaatst mag worden. Links mogen binnen een bepaalde marge geplaatst worden om te voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van linkbuilding. Dit is omdat Google vindt dat iedereen een gelijke kans moet hebben om gevonden te worden op het internet. Als je je echter aan deze regels houdt, is het gemakkelijk om met een combinatie van linkbuilding en andere vormen van zoekmachinemarketing ervoor te zorgen dat jouw site hoger in de resultaten komt te staan. Als je je maar aan de regels houdt is linkbuilding een uitstekende tool om je online positie te versterken.

Het uitbesteden van zoekmachinemarketing

Naast linkbuilding zijn er nog verschillende andere soorten van zoekmachinemarketing, die goed kunnen worden ingezet om je online positie te verbeteren. Er zijn bijvoorbeeld SEO-teksten, die speciaal worden geschreven voor jouw website. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. In het kort komt dit neer op het optimaliseren van jouw website voor vindbaarheid in zoekmachines. Linkbuilding is hier dus ook een vorm van. SEO-teksten werken echter op een andere manier. Het zijn teksten, waar met een bepaalde dichtheid woorden worden verwerkt die te maken hebben met wat jij aanbiedt. Je kunt bijvoorbeeld teksten laten schrijven over een van de producten die je verkoopt. Deze teksten worden op je website geplaatst en als er dan een klant gaat zoeken op deze zoekterm, waar deze tekst voor geschreven is, wordt jouw site hoger in de zoekresultaten geplaatst. Op deze manier trek je dus op een gemakkelijke manier meer bezoekers naar jouw site. Als je geïnteresseerd bent in de verschillende manieren van zoekmachinemarketing, kun je het beste op zoek gaan naar een bedrijf dat dit voor je kan doen. Omdat linkbuilding en SEO-teksten aan strenge regels verbonden zijn en het natuurlijk niet de bedoeling is dat je wordt geband uit Google, kun je het beste een professional inhuren om de linkbuilding en het schrijven van de teksten aan uit te besteden. Je kunt bijvoorbeeld eens een kijkje nemen op de website www.middleroad.nl. Middle Road is een bedrijf dat je kunt inhuren om je zoekmachinemarketing aan uit te besteden. Naast linkbuilding kun je hier ook terecht voor webdesign en vormgeving, waarmee je ervoor zorgt dat wanneer een klant op jouw site terecht is gekomen, hier ook met plezier en gemak blijft. Een goed functionerende website is namelijk nodig om de klanten die je met linkbuilding hebt aangetrokken, ook te laten blijven.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn