In het nieuws hoor je regelmatig dat steeds meer mensen last krijgen van een burn out. Maar wat is dit nu precies? Welke symptomen horen hierbij en hoe herstel je hier weer van? En, misschien nog wel belangrijker, hoe voorkom je dat jij tot deze groep gaat horen? We hebben hier niet de ruimte om heel uitgebreid antwoord te geven op al deze vragen, maar we willen hier graag in korte bewoordingen een beeld neerzetten. Voor meer informatie over dit onderwerp, kun je terecht op Zobegaafd.nl. Laten we eerst eens beginnen met wat een burn out nu eigenlijk is. Het betekent in feite gewoon dat je opgebrand bent. Met andere woorden, je hebt alle energie die je in je had verbruikt en je hebt geen reserves meer over. Zoals het voor een benzinetank van je auto bijvoorbeeld niet aan te raden is om deze helemaal leeg te rijden, is dit ook voor jouw lichaam niet goed. Zodra je merkt dat je de reserve aan het aanspreken bent, is het tijd om bij te tanken. Om jezelf weer nieuwe energie te gunnen. Doe je dit niet op tijd, dan krijg je geheid een burn out.

Symptomen en oorzaken van burn out

Welke risicofactoren zijn er nu en wat zijn de symptomen van een burn out? Er zijn in zijn algemeenheid vier oorzaken te noemen van het ontstaan hiervan, te weten:

  • persoonlijke eigenschappen
  • inhoud van het werk
  • eigenschappen van het team
  • kenmerken van de organisatie

Het lijkt zo op het eerste gezicht misschien alsof het enkel door werk ontstaat, maar je kunt inhoud, team en organisatie natuurlijk heel breed zien. Ook als je vrijwilligerswerk doet heb je hier immers mee te maken. Nu zijn de inhoud van het werk, het team en de organisatie natuurlijk voor iedereen die daar werkzaam is in feite hetzelfde en niet iedereen krijgt een burn out. Dat betekent dat persoonlijke eigenschappen dus een grote rol spelen in het geheel, zoals de lat te hoog leggen, een disbalans tussen bezig zijn en vrije tijd, geen nee kunnen zeggen. Over het algemeen is het echter een combinatie van de vier factoren die de doorslag geeft. Hoe herken je nu een burn out? Je kunt dit herkennen aan een algeheel gevoel van vermoeidheid, je voelt je nooit meer uitgerust. Ook heb je vaak last van slapeloosheid, door het vele piekeren en kun je last krijgen van maag- en darmklachten, van spierpijn, hoofdpijn en andere lichamelijke klachten. Ook concentratieproblemen, geheugenproblemen, prikkelbaarheid en depressieve gevoelens kunnen hier op duiden. Voor een compleet overzicht bezoek je Zobegaafd.

Voorkomen is beter dan genezen

Heb jij het idee dat je tegen een burn out aan zit of heb jij veel mensen in jouw omgeving opgebrand zien raken en wil jij voorkomen dat jou dit ook overkomt? Dan kun je de volgende stappen zetten. De eerste stap is achterhalen waar de stress bij jou vandaan komt. Als je dit weet, dan kun je dit misschien wegnemen of je kunt in ieder geval er aan werken jouw reactie hierop te veranderen. Een andere belangrijke voorzorgsmaatregel die je kunt treffen, is ervoor zorgen dat je voldoende slaapt. Ga op tijd naar bed en lukt slapen niet? Probeer dan gewoon wat te rusten. Ook voldoende bewegen kan helpen bij het voorkomen van een burn out, net als praten over je problemen. En ook erg belangrijk: stel prioriteiten! Je kunt niet tien verschillende zaken als prioriteit hebben, je zult keuzes moeten maken. Ga dus voor jezelf na wat jij het belangrijkste vindt om te doen. Meer weten over het voorkomen van een burn out? Ook hiervoor kun je terecht op Zobegaafd.nl!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn